Film “Trst, Jugoslavija”: fićom po traperice

U hrvatskim kinima igra talijanski dokumentarni film “Trst, Jugoslavija” koji vraća gledatelje “u vrijeme vrhunca najvećeg šoping centra Balkana – Ponte Rossa”.

 

 

 

 

Film o ‘najvećem šoping centru Balkana’ dolazi u 8 kina diljem Hrvatske

 

 

Prije više od trideset godina među jugoslavenskim je stanovništvom na vrhuncu bila kultura masovne kupovine u Trstu. Višesatno putovanje fićom po traperice i kavu prelazilo je granice obične trgovine, a njegovo geopolitičko značenje potkrijepljeno arhivskim snimkama i sjećanjima svjedoka tog vremena, sažeto je u nostalgičnom, mozaičnom dokumentarcu ‘Trst, Jugoslavija’ kojeg tijekom rujna i listopada možete pogledati u hrvatskim kinima.

 

 

Mnogi se još uvijek s osmijehom prisjećaju vremena kada su po svoje prve traperice, kožne čizme, jakne ili dječju lutku odlazili u Italiju, točnije Trst. Sedamdesetih i osamdesetih godina trg Ponterosso bio je najveći šoping centar Balkana, središte izobilja, mjesto sudara kapitalizma i komunizma, za nas prozor u daleki zapad, a njih dodir s tajnovitim istokom. Milijuni stanovnika bivše države jednom ili dva puta godišnje pripremali su se za dug, ali uzbudljiv put autobusom, vlakom ili fićom u talijansku trgovačku meku vraćajući se obiteljima, susjedima i prijateljima punih ruku uz najrazličitije priče s talijansko-jugoslavenske granice.

 

 

Takve duhovite, nostalgične i danas pomalo nevjerojatne anegdote ispričane su u dokumentarcu Alessia Bozzera Trst, Jugoslavija koji uskoro počinje igrati u nezavisnim kinima diljem Hrvatske s početkom u Rovinju 5. rujna. Brojne arhivske snimke prepunog Ponterossa, nepreglednih štandova i autobusa koji “već trube” prate sjećanja na skrivanje deviza u termosicama, švercanje kave u stropu vlaka, krijumčarenje vina u bocama mlijeka i oblačenje čak devet pari traperica, sve kako bi se izbjegla carina. Bilo je to doba buđenja jeans kulture. Dosad isključivo radničke hlače postale su obilježje mladenačkog bunta, uniforma novog revolucionarnog duha pa na kraju i nezaobilazni statusni simbol. Trgovine su bile preplavljene trapericama među kojima se kao prva istaknula marka Rifle od koje je i nastao kolokvijalni naziv za prepoznatljive plave hlače.

 

Odlazak u Trst osim ekonomsko-trgovačkog fenomena bio je i političko-društvena iznimka koja je dokazivala mogućnost suradnje blokovski opredijeljene Italije i komunističke, nesvrstane Jugoslavije. Geopolitičku stranu tršćanske hiper kupovine u filmu objašnjavaju regionalni stručnjaci i povjesničari, a priče malog čovjeka iz svoje su perspektive dočarali redatelj Edo Galić, glumac Rade Šerbedžija, pjevač Goran Bregović i mnogi drugi svjedoci tog vremena.

 

 

Trst, Jugoslavija premijerno je prikazan na Liburnia film festivalu gdje je gostovao i sam redatelj, a tijekom rujna ovaj nostalgični, topli i duhoviti dokumentarac talijansko-hrvatsko-bosanske koprodukcije kreće igrati u Rovinju (kino Antonio Gandusio), Varaždinu (kino Gaj), Splitu (kino Karaman), Zaboku (Zelena dvorana), Rijeci (Art kino), Puli (Kino Valli), Samoboru (kino Samobor) i Zagrebu (kino Europa). Više o terminima i datumima projekcija pratite na Facebook stranici Baš volim dokumentarce (https://www.facebook.com/BasVolimDokumentarce/)

 

 

Izvor: http://www.culturenet.hr/