[SKRIPTINAR: Luis Buñuel: Simón del desierto – NADREALIZAM I POLITIČNOST AVANGARDE]
Draga ekipo,
s veseljem vam predstavljamo prvo izdanje Skriptinara u ovoj akademskoj godini! U Klubu studenata Filozofskog fakulteta, 13. listopada (ponedjeljak) u 19 sati pridružit će nam se profesor Nikica Gilić, koji će nas uvesti u temeljna pitanja avangardnog angažmana i radikalne umjetnosti uz projekciju i dikusiju o Buñuelovom filmu „Šimun pustinjak“ (Simón del desierto) iz 1965. godine.
„Šimun pustinjak“ pripada Buñuelovim kasnijim redateljskim ostvarenjima, ali se izravno nadovezuje na razdoblje povijesnih avangardi. Dakle, nadovezuje se na epohu (temeljno 1920-ih i ranih 1930-ih) kada je umjetnost stupala u direktan odnos s društvom i politikom na poseban način, sudjelujući u revolucijama i pokušavajući mijenjati svijet. I nadrealisti i drugi avangardni umjetnici imali su jasnu ambiciju stvoriti novog čovjeka rušenjem temelja kulture i komunikacije kojom se čovječanstvo služi, što u slučaju španjolca Buñuela, između ostalog, znači i jak udarac na temelje katoličke liturgije i vjerovanja.
Radikalnost Luisa Buñuela najbolje se vidi u „Andaluzijskom psu“ (Un chien andalou) koji je realiziran u Francuskoj u suradnji s velikim slikarom Dalíjem. Film je danas poznat po najčuvenijoj šokantnoj sceni rezanja oka pri početku filma, ali i nakon tog prikaza sadrži bogatstvo motiva i postupaka. „Andaluzijski pas“ je kanonsko ostvarenje filma, vizualnih umjetnosti i kulture, prikazivano u kinotekama i muzejima, ali „Šimun pustinjak“ pokazuje da je, i u kasnijim fazama rada, autor itekako udarao u temelje kulture. S jedne strane – Šimun i njegovi doživljaji nas mogu podsjetiti na Isusa Krista, a s druge strane riječ je o filmu koji se prikazuje u epohi kada je modernizam zvučnog filma kroz razne nove valove razmrdavao društvene konvencije.
Koliko je moguće umjetnošću se boriti za ostvarivanje društvenih ciljeva? Koliko su nadrealistički ekscesi uopće razumljiviji nekoj široj publici? Možemo li danas primijeniti lekcije avangardnih umjetnika u stvaranju radikalne umjetnosti?
Podsjećamo da je Skriptinar prostor za kritičku razmjenu bez hijerarhije između izlagača_ica i sudionika_ica; radujemo se diskusiji na kojoj ćemo svi_e imati priliku odgovoriti na ova i razna druga pitanja!
Za uvod u diskusiju, a i samu projekciju filma, će nam se pridružiti profesor Nikica Gilić! Nikica je redoviti profesor u trajnom izboru, rođen 1973. u Splitu, gdje je završio srednju školu. Upisao je studij komparativne književnosti i engleskog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1992. godine, a diplomirao je 1997., upisavši potom poslijediplomski studij književnosti. Od 1998. radi na Odsjeku za komparativnu književnost. Magistrirao je 2003. temom „Filmološki aspekti naratologije“, a doktorirao 2005. temom „Filmska genologija i tipologija filmskog izlaganja“.
Nikica nam je pripremio popratne materijale, od pregleda Buñuelovog stvaralaštva do teorijskih tekstova, koje možete pronaći na linktreeju Plenuma!
Vidimo se u KSFF-u, ponedjeljak 13.10. u 19:00h!

Izvor:
https://www.facebook.com/events/1143781341152926