Priopćenje Hrvatske psihološke komore: Podrška članovima Hrvatske psihološke komore u odnosu na stručno djelovanje u skladu sa znanstveno utemeljenim spoznajama i Etičkim kodeksom
Psihološka struka u Hrvatskoj podupire dobno primjeren, znanstveno utemeljen zdravstveni i seksualni odgoj u školama, u skladu s nacionalnim kurikulumom (međupredmetna tema Zdravlje) [1], [2] te europskim standardima (WHO/BZgA) [3], [4]. Takav odgoj djecu uči granicama, njihovim pravima, prepoznavanju zlostavljanja i traženju pomoći, čime se jača sustav zaštite, a ne “rano seksualiziranje”.
Također, psihološka struka u Hrvatskoj i svijetu zauzima jasan i nedvosmislen stav: svako seksualno nasilje nad djecom neprihvatljivo je i predstavlja kazneno djelo koje se mora spriječiti i sankcionirati [5].
Istodobno, u skladu s načelima struke, naglašavamo da destigmatizacija u području mentalnog zdravlja ne znači opravdavanje zločina, već predstavlja javnozdravstveni pristup. Stigmatizacija obeshrabruje osobe da potraže pomoć i odgađa kontakt sa stručnjacima, dok destigmatizacija omogućuje pravodobno uključivanje u tretman i stručni nadzor, čime se smanjuje rizik za djecu i zajednicu [6], [7].
Razumijemo snažne emocije koje ova tema izaziva u javnosti. Ipak, važno je jasno razlikovati: sklonost nije isto što i djelo. Kazneno je djelo svako ponašanje koje ugrožava dijete – ono mora biti spriječeno i sankcionirano bez iznimke. Istodobno, osobe koje prepoznaju rizične misli i na vrijeme potraže stručnu pomoć pokazuju odgovornost da ostanu pod nadzorom i ne čine kaznena djela. Javna osuda već samih misli može obeshrabriti ljude od traženja pomoći, čime se zapravo povećava rizik za zajednicu.
U kliničkoj i pravnoj praksi jasno razlikujemo misli od djela. Misli same po sebi nisu djela, dok svako djelo koje ugrožava djecu ili druge osobe mora biti spriječeno i sankcionirano. Izjednačavanje misli i djela (tzv. thought–action fusion) poznata je kognitivna pogreška koju psihološki tretmani ciljano smanjuju [8].
Kada se u javnom prostoru objašnjavaju stručni pojmovi, primjerice razlika između parafilije i parafilijskog poremećaja prema DSM-5 klasifikaciji, riječ je o korištenju preciznog stručnog jezika koji omogućuje procjenu rizika, pravodobno upućivanje na liječenje i bolju zaštitu djece [9], [10].
U tom kontekstu, Upravni odbor Hrvatske psihološke komore izražava jasnu podršku našoj članici i kolegici doc. dr. sc. Tanji Jurin, koja je u javnosti prozvana zbog stručnih objašnjenja iznesenih u skladu s međunarodnim klasifikacijama i znanstvenim standardima.
Komora beskompromisno stoji iza svojih članova kada stručno i odgovorno tumače pojmove iz psihologije i medicine u skladu s aktualnim znanstvenim spoznajama i Etičkim kodeksom. Pozivamo sve aktere javne rasprave o zdravstvenom odgoju da se suzdrže od pojednostavljivanja i stigmatiziranja stručnih izjava, a medije da temu obrađuju odgovorno, na temelju činjenica i uz zajednički cilj – sigurnost djece i dobrobit zajednice [11].
Reference
[1] Narodne novine 10/2019. Odluka o donošenju kurikuluma za međupredmetnu temu Zdravlje.
[2] Ministarstvo znanosti i obrazovanja RH. Kurikulum međupredmetne teme Zdravlje. (mzo.gov.hr).
[3] WHO Regional Office for Europe & BZgA. (2010). Standards for Sexuality Education in Europe: A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. Köln: Federal Centre for Health Education (BZgA).
[4] WHO/BZgA. (2017). Curriculum Matrix for Comprehensive Sexuality Education in Europe. Köln: BZgA.
[5] American Psychological Association. (2013). Statement on Pedophilia and DSM-5. Priopćenje za medije, listopad 2013.
[6] Corrigan, P. W., Druss, B. G., & Perlick, D. A. (2014). The Impact of Mental Illness Stigma on Seeking and Participating in Mental Health Care. Psychological Science in the Public Interest, 15(2), 37–70.
[7] Lawrence, A. L., Willis, G. M., & Ward, T. (2021). Understanding and Challenging Stigma Associated With Sexual Interest in Children. Archives of Sexual Behavior, 50(8), 3321–3332.
[8] Thompson-Hollands, J., Abramovitch, A., Tompson, M. C., & Barlow, D. H. (2013). A Meta-Analysis of Thought–Action Fusion in OCD and Anxiety Disorders. Behaviour Research and Therapy, 51(1), 23–32.
[9] American Psychiatric Association. (2013). DSM-5 Paraphilic Disorders: Fact Sheet. Washington, DC: American Psychiatric Publishing.
[10] First, M. B. (2014). DSM-5 and Paraphilic Disorders. Journal of the American Academy of Psychiatry and the Law, 42(2), 191–201.
[11] Index.hr. (2025). Grmoja pustio izjavu psihologinje o pedofiliji: Borimo se protiv nastranih ideologija. Izvještaj HINA sa saborske konferencije, 1. listopada 2025.
Izvor:
Podrška doc. dr. sc. Tanji Jurin
Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu izražava punu podršku našoj kolegici, doc. dr. sc. Tanji Jurin, u kontekstu neprimjerenih i zlonamjernih političkih napada kojima je posljednjih tjedana izložena u javnom prostoru, a vezano uz njezin stručni i znanstveni doprinos radu Radne skupine za izradu kurikula zdravstvenog odgoja za zagrebačke škole.
Doc. dr. sc. Tanja Jurin ugledna je znanstvenica, klinička psihologinja i sveučilišna nastavnica s višegodišnjim iskustvom u području kliničke i zdravstvene psihologije, psihoseksualnosti te zaštite mentalnog zdravlja. Njezino stručno i znanstveno djelovanje utemeljeno je na znanstvenim činjenicama, etičkim načelima struke i društvenoj odgovornosti – upravo onako kako se od članice akademske zajednice i očekuje.
Kao Odsjek kojem je doc. dr. sc. Tanja Jurin dugogodišnja članica, stojimo iza njezina integriteta, stručnosti i predanosti znanstveno utemeljenom radu. Vjerujemo da je njezin doprinos u području edukacije, mentalnog zdravlja i zaštite djece od iznimne važnosti za akademsku zajednicu i društvo u cjelini.
Pozivamo sve sudionike javnih rasprava da se vode načelima znanstvene točnosti, etičnosti i međusobnog poštovanja.
Članovi Odsjeka za psihologiju
Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Izvor: