Radoslav Tomić, „Znakovi identiteta. Sveci zaštitnici u umjetnosti 17. i 18. stoljeća u Dalmaciji, Boki kotorskoj i Dubrovačkoj Republici“
Knjiga Znakovi identiteta. Sveci zaštitnici u umjetnosti 17. i 18. stoljeća u Dalmaciji, Boki kotorskoj i Dubrovačkoj Republici pruža monografski pregled likovnih prikaza lokalnih svetaca zaštitnika u primorskoj umjetnosti baroknog razdoblja i umjetnine tumači u lokalnom, regionalnom i nacionalnom kontekstu. Sadržaj knjige obuhvaća likovnu kulturu velikog prostora, od Krka do Kotora, odnosno mletačku Dalmaciju i Dubrovačku Republiku, u vremenu nakon Tridentskog sabora, u kojem se pronalaze začetci novih ili obnova starih pobožnosti prema lokalnim svetim zaštitnicima. Uvodno poglavlje donosi pregled čašćenja sv. Jeronima u „njegovu dalmatinskom zavičaju“. Slijede studije slučaja o svakoj od nekadašnjih biskupija navedenog područja. Već trolist kvarnerskih biskupija (Krk, Rab i Osor) pokazuje različite dinamike izbora i čašćenja lokalnih svetaca i otkriva kompleksnu mrežu relikvija, relikvijara, slika, oltara, ali i drugih naručenih umjetnina, koje su, prema autorovu čitanju, bili biljezi identiteta istočnojadranskih stvarnosti 17. i 18. stoljeća. Interpretacije su još uvjerljivije na materijalu većih sredina, poput one zadarske, splitske, dubrovačke ili kotorske, čijim su nebeskim zaštitnicima posvećena monumentalna ostvarenja barokne umjetnosti u Hrvatskoj. No, autor se ne zaustavlja samo na kvalitativno uspjelim ostvarenjima, već ulazi i u male seoske crkve dalmatinskih otoka i Poljičke Republike kako bi i ondje ustanovio udio likovnosti u kreiranju kultova lokalnih zaštitnika. Knjiga Znakovi identiteta donosi svjež pogled na baroknu umjetnost istočnog Jadrana i nudi nove smjerova za buduća istraživanja. Njezin temeljni doprinos leži u egzemplarnom iščitavaju složenih koncepata povijesne zbilje – što identiteti nesumnjivo jesu – u 17. i 18. stoljeću. Precizna analiza složenih i višestruko isprepletenih odnosa između geografskog prostora i identiteta istočnog Jadrana, stvaranih i poimanih likovnim sredstvima, primjenjiva je i izvan uskog kruga specijalista baroknog slikarstva.
Autor
Radoslav Tomić
Glavni urednik
Nenad Cambi
Urednik knjige
Matko Matija Marušić
Recenzenti
Sanja Cvetnić
Nikola Jakšić
Oblikovanje
Franjo Kiš
Lektura
Katja Tresić-Pavičić
Prijevod sažetka na talijanski
Renata Hace-Citra
Kazala
Danko Zelić
Fotografije
Paolo Mofardin, Institut za povijest umjetnosti
Zoran Alajbeg
Živko Bačić
SICU, Zadar
Goran Bulić
Vjeran Duvnjak
Neven Fazinić
Stevan Kordić
Vanja Kovačić
Robert Matić
Radoslav Tomić
Ivo Vučetić
Državni arhiv u Dubrovniku (Zoran Perović)
Državni arhiv u Zadru
Muzej grada Splita
HRZ (Natalija Vasić, Jovan Kliska, Pino Gamulin, Davor Gazde, Živko Bačić)
MKM (Vinko Malinarić)
Tisak
Tiskara Zelina d.d., Sveti Ivan Zelina
Naklada
300 primjeraka
Izdavači
Književni krug Split
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Nakladničke cjeline
Biblioteka knjiga Mediterana, knj. 116
Studije i monografije Instituta za povijest umjetnosti, knj. 62
SADRŽAJ
5
Uvod
15
Sveti Jeronim u dalmatinskom zavičaju
53
Sjevernojadranski otoci: Krk, Osor, Mali i Veli Lošinj, Rab, Pag
103
Dalmacija od Zadra do Dubrovnika: Zadar, Nin, Šibenik, Trogir, Split, Omiš i Poljica, Makarska i Podgora, Hvar, Brač i Šolta, Korčula
281
Dubrovačka Republika
315
Boka kotorska
359
Nove granice i nova svetišta: Uvezeni kultovi i domaća tradicija, Hodočasnički toposi u Dalmatinskoj zagori – kult Bogorodice i čašćenje svetaca
387
Zaključak
417
Riassunto: All’insegna dell’identità
449
Prilozi
Objavljivanje knjige potpomognuto je sredstvima Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Splitsko-dalmatinske županije, Dubrovačko-neretvanske županije, Grada Splita, Grada Omiša, Grada Zadra, Zadarske nadbiskupije, Dubrovačke biskupije, Hvarske biskupije i Franjevačke provincije Presvetog otkupitelja iz Splita.
Izvor i dodatne obavijesti:
https://www.ipu.hr/article/hr/1275/nagrada-za-knjigu-znakovi-identiteta