14. Subversive Festival
Četrnaesto izdanje Subversive Festivala održat će se od 3. do 23. listopada na nekoliko zagrebačkih lokacija (Kino Tuškanac, Dokukino KIC, Kulturno informativni centar, Leksikografski Zavod Miroslav Krleža i SKD Prosvjeta) te na online platformi volimdokumentarce.net. Očekuje nas bogati diskurzivni, natjecateljski i popratni filmski program, promocije knjiga, izložba, predavanja i paneli uz prisustvo brojnih svjetskih intelektualaca, umjetnika, filmaša i aktivista i uz ovogodišnju festivalsku temu Post-COVID demokracija: Etika borbe i poetika solidarnosti.
Festivalska tema sažeta u sintagmi Post-COVID demokracije daje ukupnost perspektiva i zahtjeva za radikalnim prekidom s kontinuitetom dominacije i potrage za novim univerzumom u kojem senzualnost, igra, mir i ljepota postaju oblici egzistencije i stoga oblik samog društva, dok Etika borbe i poetika solidarnosti izražava temeljni uvjet stvaranja otpora protiv izrabljivanja životinja, uništavanja prirode, odustajanja od sreće, opresije nad ženama, obmanjivanja djece, despotizma vojske i policije, razdvojenosti od samih sebe i općenito zatiranja sloboda.
PROGRAM SUBVERSIVE FILM FESTIVALA
Natjecateljski i popratni program 14. Subversive Film Festivala održat će se od 3. do 10. listopada i donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu. Filmovi iz selekcije Dine Pokrajac i Dragana Rubeše natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto Mc Nulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).
Filmski program otvorit će u nedjelju, 3. listopada u kinu Tuškanac nagrađivani hrvatski dokumentarac Tvornice radnicima Srđana Kovačevića o zlosretnoj sudbini samoupravljanja uz panel u kojem će sudjelovati i protagonisti filma, radnici tvornice ITAS.
U dokumentarnoj konkurenciji ističu se još dvostruki pobjednik Visions du Réel Faya Dayi Jessice Beshir spiritualno putovanje u čijem su središtu rituali khata, najunosnijeg usjeva u Etiopiji i pobjednik Hot Docsa Ostrov Svetlane Rodine i Laurenta Stoopa o stanovnicima izgubljenog otoka usred Kaspijskog mora. Tu su i Povratak u Reims (Fragmenti) Jean-Gabriel Périota inspiriran istoimenim romanom Didiera Eribona a naratorica je slavna glumica Adèle Haenel te friško sa svjetske premijere u Cannesu Futura, portret Italije kroz oči tinejdžera, koji potpisuje renomirani trio sineasta Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher.
Iz igrane konkurencije izdvaja se gruzijsko remek-djelo Što vidimo kada gledamo u nebo? Aleksandrea Koberidžea, dobitnik nagrade FIPRESCI na ovogodišnjem Berlinaleu te čeznutljiva ljetna priča i idealan protulijek izolaciji Tsugua dnevnici proslavljenog portugalskog autora Miguela Gomesa i njegove partnerice Maureen Fazendeiro. Prema brojnim renomiranim filmskim kritičarima u pitanje je dosad najuspješniji filmski izdanak lockdowna.
Tu su i pobjednik Locarna Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom, zaigrana posveta i dekonstrukcija azijskih B-akcijskih filmova, u režiji indonezijskog redatelja Edwina te Kutija uspomena libanonskog dvojica Joana Hadjithomas i Khalil Joreige, jedan od miljenika publike na ovogodišnjem Berlinaleu, koji užas libanonskog građanskog rata prezentira kroz priču o kćerki koja u Montrealu otkriva Pandorinu kutiju punu majčinih bilježnica, fotografija i kaseta iz odrastanja u Beirutu tijekom 1980-ih. Ističu se i pobjednik ovogodišnje sekcije Encounters na Berlinaleu, vijetnamska vizualna rapsodija Okus Lê Bảoa te Dragi drugovi! Andreja Končalovskog, dobitnik Posebne nagrade žirija u Veneciji o masakru pobunjenih radnika u ruskom industrijskom gradiću.
POPRATNI FILMSKI PROGRAM
Iz popratnog filmskog programa izdvaja se retrospektiva švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera čiji dokumentarno-igrani hibridi pokazuju kako je usprkos naizgled idiličnom miljeu u Švicarskoj itekako moguće stvarati filmske naracije otpora i denuncirati društvo kontrole. Švicarski maestro dobitnik je prestižne nagrade za životno djelo Pardo alla carriera koja mu je uručena 2019. na Locarno Film Festivalu.
U sklopu programa Film XX koji je posvećen ženskim filmskim narativima predstavljamo legendarnu njemačku vizualnu umjetnicu i sineasticu Ulrike Ottinger, poznatu po svojim osebujnim komadima koji isprepliću etnografiju, povijest i fantaziju. Prikazujemo njezin najnoviji dokumentarni film Pariški kaligrami (2020), filmsku poemu Parizu tijekom 1960-ih i redateljičinim formativnim godinama.
Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921-2012), voditelju filmskog kluba Cinema 16 i autoru Film kao subverzivna umjetnost, nezaobilazne knjige za svakog pravog filmofila. Povodom 100. obljetnice njegova rođenja kustosica Petra Belc priredila je prigodni filmsko-diskurzivni program. U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazujemo najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt, spekulativno putovanje tragom neolitskih figurina u Podunavlju, Žene minorne spekulacije, koje će zatvoriti filmski dio festivala.
SUBVERSIVE FORUM UŽIVO I ONLINE UZ SUDJELOVANJE RENOMIRANIH FEMINISTIČKIH AUTORICA
14. Subversive Forum pod voditeljstvom Karoline Hrge održat će se kombinacijom događanja uživo i online uz sudjelovanje svjetskih autorica i autora. Feministkinja, filozofkinja i politologinja Nancy Fraser održat će online predavanje koje će se baviti COVID-krizom i socijalnom reprodukcijom u postpandemijskom kapitalizmu. Profesor filozofije s Politehničkog instituta Worcester, kritički animalist John Sanbonmatsu održat će predavanje na temu antispecizma i klasne dimenzije opresije životinja. Pridružit će im se i Ashley Bohrer, čija su uža polja istraživanja intersekcionalnost, marksizam i društveni pokreti, te Lilijana Burcar, autorica u nas prevedene knjige Restauracija kapitalizma, repatrijarhalizacija društva. Alfredo Saad Filho, profesor političke ekonomije i međunarodnog razvoja na King’s College u Londonu, održat će predavanje na temu autoritarijanizma u doba neoliberalnog kapitalizma s fokusom na Bolsonarovu administraciju.
DVIJE PROMOCIJE KNJIGA
Izdvajamo i dvije promocije knjiga, veliki Jacques Rancière i Leonardo Kovačević predstavit će hrvatski prijevod nove Rancièreove knjige U kojem vremenu živimo? u izdanju udruge Bijeli val, dok će autorski trio Paško Bilić, Toni Prug i Mislav Žitko uz gostujuću online komentatoricu Ursulu Huws predstaviti svoju knjigu Politička ekonomija digitalnih monopola: proturječja i alternative komodifikaciji podataka u izdanju Bristol University Pressa.
ALTEREKONOMSKI FORUM
Alterekonomski forum kroz nekoliko panela koje će voditi Dimitrije Birač tematski fokusira 30. godišnjicu raspada SFRJ, kao i najavljeno uvođenje eura. Kroz razgovor s poznatim ekonomistom Costasom Lapavitsasom diskutirat će se je li Hrvatska, kao zemlja europske periferije, spremna za euro i što će on značiti za strukturu njene ekonomije. Uoči panela od 13. do 18. listopada u suradnji sa SKD Prosvjeta i Arhivom Srba te kustosicom Davorkom Perić donosimo izložbu Detonacija u umjetnosti na kojoj će biti izložen čelični komadić Spomenika pobjedi naroda Slavonije, djelo kipara Vojina Bakića, preostao nakon njegova rušenja. Poetska jednostavnost i kritički moment upisuju ponovo Kamensku divu u kolektivnu memoriju, u medijski i fizički javni prostor, konkretnim materijalnim fragmentom skulpture koja i danas pruža otpor.
DVA SIMPOZIJA I ŠKOLA SUVREMENE HUMANISTIKE
Iz bogatog programa izdvajamo još simpozij Privilegija manjine u suradnji sa Srpskim narodnim vijećem posvećen piscu i filozofu Radomiru Konstantinoviću koji su osmislili Tomislav Brlek i Nenad Rizvanović a održat će se 22. i 23. listopada u SKD Prosvjeta; Antikapitalistički seminar koji se održava u sklopu Škole suvremene humanistike, u suradnji s portalom Slobodni Filozofski, te simpozij Gramsci danas posvećen talijanskom marksističkom filozofu i piscu Antoniju Gramsciju kojim ćemo najaviti novi broj časopisa Dossier Up&Underground koji povodom 130. godišnjice Gramscijeva rođenja donosi izbor iz Zatvorskih bilježnica te popratne eseje, a urednik je Luka Bogdanić.
Izvor i dodatne informacije: