Izložba “Murtić 100”

Povodom stote obljetnice rođenja Ede Murtića

25.5.-18.7.2021.

Kustos: Branko Franceschi

Multimedijalna izložba Murtić 100 obilježava stogodišnjicu rođenja umjetnika koji je po svojoj varijaciji gestualne apstrakcije bio vodeća ličnost regionalnog visokog modernizma i čiji je opus trajno obilježio suvremenu umjetnost od druge polovice 20. stoljeća do danas.


Galerija Bačva

U galeriji Bačva predstavljene se ikoničke slike koje markiraju različite etape umjetnikovog stvaralaštva i koje su u kolektivnoj memoriji ostale zapamćene kao paradigmatska umjetnička djela pojedinih dionica visokog modernizma. Cilj je dinamičnom strukturom postava u prostoru koji se može obuhvatiti jednim pogledom, zorno predstaviti mijene kojima je Murtić svojim uvijek prepoznatljivim izrazom kroz vrijeme odražavao sve aktualne stilske odrednice kako su se pojavljivale na internacionalnoj likovnoj sceni. Strukturom postava dinamični kolorizam i izrazita gesta ističu se kao temeljne odrednice Murtićevog stvaralačkog pristupa.

Galerija PM

Prostorna povezanost galerija po vertikali omogućuje da se poslovičnom umjetnikovom vitalizmu predstavljenom u galeriji Bačva, u galeriji PM suprotstave Murtićevi dramatični ciklusi koji se referiraju na trajne izazove stvarnosti. Između slika ciklusa „Oči straha“ iz osamdesetih godina, postavljeni su radovi izvedeni crtačkim tehnikama i reduciranom paletom koja teži monokromnom kontrastu crnog i bijelog. Riječ je o ciklusima posvećenim potrebi trajnog sjećanja na žrtve fašističkog terora i uopće anti-ratnoj tematici koja je svoj vrhunac doživjela u više serija „Kadavera“. Formalno gledano ovi ciklusi predstavljaju umjetnikov osebujni doprinos hrvatskoj figuraciji na prijelazu milenija, te domaćoj i svjetskoj antiratnoj umjetnosti. Postav izravno ukazuje na Murtićev značaj istaknutog i utjecajnog kulturnog aktera, nepokolebljivog zastupnika demokratskih i slobodarskih načela.

Galerija Prsten

Prostorna podjela Galerije Prsten omogućuje odvojeno predstavljanje više disciplina kojima se Murtić znalački koristio u svom radu. U središnjem izložbenom prostoru slikama izvedenim na platnu ističe se Murtićev dinamični odnos prema uvriježenoj podjeli na apstraktno i figurativno koja obilježava povijest i sadašnjost moderne umjetnosti. Potom kroz prostor slijede ciklusi izvedeni grafičkim i crtačkim tehnikama, te ciklusi radova u keramici i emajlu. U zasebnom prostoru, mutlimedijalna instalacija u autorstvu Ivana Marušića Klifa predstavlja Murtićeve kompozicije izvedene u javnim prostorima, odnosno reprezentativne prostorno specifične mozaike i murale izvedene u javnim zgradama.


Umjetnik

Edo Murtić (Velika Pisanica, 1921. – Zagreb, 2005.), svojim slikarskim opusom i snažnom umjetničkom osobnosti obilježio je i formirao kulturni život Hrvatske i regije u drugoj polovici XX. stoljeća. U Zagrebu je pohađao Akademiju likovnih umjetnosti, a u Beogradu školu Petra Dobrovića. Prvu samostalnu izložbu održao je u Zagrebu 1935. godine. Za vrijeme II svjetskog rata opredijelio se za antifašistički pokret i vrijednosti koje je njegovao, te u svom umjetničkom i kulturnom radu izražavao do kraja života. Murtićevo rano figurativno slikarstvo zahvaljujući kontinuiranoj evoluciji nadahnutoj među ostalim studijskim putovanjima u Francusku, Italiju i SAD-e, te kontaktima s vodećim svjetskim poslijeratnim umjetnicima, postupno se transformiralo u osobenu varijaciju apstraktnog slikarstva ekspresivne geste, lirskog naboje te snažnog kolorizma. Svojim jedinstvenim i prepoznatljivim slikarskim stilom ostvario je jedan od najutjecajnijih opusa visokog modernizma u Jugoistočnoj Europi. Njegove izložbe 1953. godine u Zagrebu i Beogradu među prvim su samostalnim izložbama koje su u socijalističkom svijetu prezentirale elemente apstraktne umjetnosti. Edo Murtić ostvario je više od tri stotine samostalnih i isto toliko skupnih izložaba na svim kontinentima, uključujući i zapažene nastupe na Venecijanskom bijenalu. Njegova su djela prisutna u većini reprezentativnih javnih i privatnih kolekcija diljem svijeta. Uz bogati slikarski opus, Murtićevo stvaralaštvo uključuje izvedbu kazališnih scenografija, murala, mozaika, emajla, skulptura i keramike. Dobitnik je mnogih velikih domaćih i inozemnih nagrada i priznanja. Živio je i radio u Zagrebu i Vrsaru.


Kustos

Branko Franceschi (Zadar, 1959.), povjesničar umjetnosti, od 2020. godine ravnatelj je Moderne galerije u Zagrebu. Prije toga bio je ravnatelj Galerije umjetnina u Splitu (2014. – 2020.), Virtualnog muzeja avangardne umjetnosti (od 2010.), HDLU Zagreb (2008 – 2010.), Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci (2004. – 2008.) te voditelj i kustos Galerije Miroslav Kraljević u Zagrebu (1987. – 2004. ). Bio je povjerenik / kustos hrvatskog paviljona na 16. Bijenalu u Sao Paulu (2004.), na Venecijanskim bijenalima 2013., 2007. i 2008. i na 11. Međunarodnoj izložbi arhitekture. Bio je ko-kustos 2. Bijenala ARK D-0, Konjic, BiH (2013.) i Helsinškog bijenala fotografije (2014.) te član kustoske ekipe Međunarodnog bijenala mladih umjetnika, Bukurešt (2006., 2012.). Inicirao je Biennale Kvadrilaterale u Rijeci, Hrvatska (2005.), radijsku emisiju Radio galerije za Jadranski radio u Splitu (2015.), rezidencije za hrvatske umjetnike u PS1, New Yorku (2001. -2007.), rezidencijalni program Art in General (2004. – 2011.), a od 2017. vodi i koordinira Art Omi rezidenciju za umjetnike koji žive i rade u Hrvatskoj. Njegova raznolika djelatnost uključuje i produkciju online radova, članke za dnevne novine, te recenzije za umjetničke časopise u Hrvatskoj i inozemstvu, monografije suvremenih hrvatskih umjetnika, uredništvo knjiga o umjetničkoj kritici u Hrvatskoj, TV i radio emisije. Članstvo: HS AICA (predsjednik 2010 – 2016), ICOM, CIMAM, IKT, DPUH. Član je Savjetodavnog odbora Art Omi i Komisije za likovnu i primijenjenu umjetnost nagrade Vladimir Nazor.


Izvor i dodatne informacije:

https://murtic100.hr/


Odgovori