“Deveti krug” na Cannes Classicsu 2020.
Dugometražni igrani film Deveti krug slovenskog redatelja France Štiglica iz 1960., snimljen pod okriljem Jadran filma, prikazat će se u sklopu programa Cannes Classics Filmskog festivala u Cannesu. Program je inače namijenjen svježe restauriranim filmskim klasicima.
“Ponosni smo da je jedan naš filmski klasik po prvi puta prihvaćen u program Cannes Classics. Selekcija u Cannesu se temelji prvobitno na kvaliteti filma redatelja France Štiglica, ali tu se radi i o kvaliteti restauracije i ukazuje na veliki zadatak koji je pred nama da se restauriraju i ostala djela naše baštine, a koja su velikim dijelom u derutnom stanju”, rekao je tim povodom ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra, Chris Marcich.
Deveti krug slovenskog redatelja France Štiglica, premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Cannesu 1960. godine, digitalno su restaurirali zagrebački studiji Ater i Klik film za Hrvatski državni arhiv, uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra.
“Nakon pažljivog tehničkog pregleda svih postojećih materijala na filmskoj vrpci i probnog skeniranja pojedinih izvornika odlučeno je da će se za restauraciju koristiti originalni negativ iz 1960. godine i kombinirani dubl pozitiv nastao fotokemijskom restauracijom 2001. godine. Ovi izvornici skenirani su u rezoluciji od 2K te se pristupilo digitalnom uklanjanju mehaničkih i kemijskih oštećenja slike i zvuka koristeći specijalizirane softverske alate. Radi se o izuzetno osjetljivom i zahtjevnom poslu usporedivom s restauracijom slikarskih djela – oštećenja se uklanjaju kvadrat po kvadrat, pazeći pritom da se ne naruši izvorna tekstura filmske slike.
Kako je konačni cilj restauracije predočiti današnjoj publici izgled filma iz vremena njegovog nastanka, a nikako ‘poboljšati’ ili modernizirati sliku i zvuk, različite sitne nesavršenosti uvjetovane ograničenjima onodobne laboratorijske tehnike zadržane su i u digitalno restauriranoj verziji. Upravo u tome krije se i najveći izazov ovog projekta – kroz primjenu suvremene digitalne tehnologije i poštivanje etičkih postulata filmske restauracije trebalo je oživiti sve pojavne karakteristike djela nastalog prije 60 godina”, objašnjava Vjeran Pavlinić, supervizor digitalne restauracije iz Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva.
“Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva od svog osnutka sustavno, uz podršku Ministarstva kulture RH i Hrvatskog audiovizualnog centra, provodi postupke zaštite nacionalne filmske baštine u svrhu dugoročnog očuvanja filmskih djela. Digitalizacija i restauracija filma ‘Deveti krug’ nastavak je tog djelovanja s ciljem da današnjoj publici učinimo dostupnima hrvatske filmske klasike, a stručnoj javnosti ponovo stavimo u fokus određene naslove i autore s ciljem nove valorizacije.
Uvrštenje restauriranog hrvatskog filma u program Cannes Classics prije svega je iznimna pohvala jednog od najprestižnijih filmskih festivala naporima Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva na očuvanju audiovizualne baštine i poticaj da nastavimo s aktivnostima koje očito idu u dobrom smjeru. Uvrštenje restauriranog filma ‘Deveti krug’ u program držimo izuzetno značajnim i za sveukupnu djelatnost vezanu uz zaštitu svjetske filmske baštine jer omogućava vidljivost blagu koje se krije u spremištima filmskih arhiva i kinoteka i koje bi možda ostalo skriveno, da nije programa i manifestacija poput Cannes Classics koji u okviru velike svjetske pozornice potiču pažnju na filmsku baštinu. Nadamo se da su ovim sudjelovanjem odškrinuta vrata i drugim hrvatskim baštinskim filmovima za njihov ‘novi život'”, dodao je Dinko Majcen, voditelj projekta restauracije i pročelnik Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva.
Ratnu dramu Deveti krug režirao je France Štiglic, a scenarij je napisala Zora Dirnbach. Uloge u filmu nose Dušica Žegarac, Boris Dvornik, Beba Lončar, Dragan Milivojević, Ervina Dragman, Branko Tatić i drugi. Film je snimao Ivan Marinček, montirala ga je Lida Braniš, a za glazbu je bio zadužen Branimir Sakač. Film je nastao u produkciji Jadran filma.
Radnja Devetog kruga smještena je u Zagreb za vrijeme Drugog svjetskog rata, kada ustaška vlast provodi sve žešći progon židova. Mlada židovka Ruth samo sretnom okolnošću uspijeva izbjeći logor, ali ostaje bez roditelja i brata. Obiteljski prijatelji pružaju joj utočište i udaju je za svog sina studenta kako bi je zaštitili od progona. Kako taj fiktivni brak ograničava njegovu slobodu, novopečeni muž se buni, ali ubrzo uviđa da za djevojku, s kojom se družio od malena, nema druge nade za spas. Ne prolazi dugo i dvoje mladih se doista i zaljubljuju jedno u drugo, no zbog male neopreznosti Ruth završava u ‘Devetom krugu’, zloglasnom logoru za mlade žene…
Osim što je 1960. bio nominiran za Zlatnu palmu u Cannesu, film je sljedeće godine bio nominiran i za Oscara, za najbolji strani film. Na Pulskom filmskom festivalu 1960. je trijumfirao s Velikom Zlatnom Arenom za najbolji film te Zlatnom Arenom za Zoru Dirnbach – prvu ženu kojoj je pripala ta nagrada. Zlatnu Arenu dobili su i Branko Tatić za sporednu ulogu, Ivan Marinček za kameru te Branimir Sakač za glazbu. Film je tada osvojio i nagradu publike.
U ovogodišnje, 17. izdanje programa Cannes Classics uvršteno je 25 dugometražnih igranih i sedam dokumentarnih filmova. Zbog odgode Filmskog festivala u Cannesu, ove će se godine program Cannes Classics izvanredno, djelomično ili u cijelosti, odvijati u sklopu Lumière Film Festivala u francuskom Lyonu koji se održava od 10. do 18. listopada te filmskom festivalu Rencontres Cinématographiques de Cannes, koji traje od 23. do 26. studenog.
U sklopu programa će se, osim Devetog kruga, prikazati i Ko to tamo peva (1980.) Slobodana Šijana. Restaurirana verzija filma Raspoloženi za ljubav (In the Mood for Love) hongkongškog redatelja Wong Kar-waija također će se prikazati u svom ‘novom ruhu’, u čast 20. godišnjice premijere u Cannesu. U programu Cannes Classics obilježit će se i 60. godišnjica remek-djela Do posljednjeg daha (À bout de souffle/Breathless) pionira Francuskog novog vala Jean-Luca Godarda te Avantura (L’Avventura/The Adventure) Michelangela Antonionija koji je 1960. u Cannesu ovjenčan Nagradom žirija. Osim toga, obilježava se i 100. rođendan talijanskog redatelja Federica Fellinija koji je 1960. iz Cannesa otišao sa Zlatnom palmom u rukama za film Slatki život (La dolce vita). Tako će se, u Cannes Classicu, prikazati restaurirane verzije njegovih filmova Cesta (La strada, 1956.) i Svjetlosti varijetea (Luci del varietà, 1950.) te dokumentarni film o njegovoj fascinaciji metafizičkim Fellini of the Spirits redateljice Anselme Dell’Olio.
Sve o ovogodišnjem Cannes Classicsu možete pronaći na ovoj poveznici.
Cannes Classic je od 2004. dio službene selekcije Filmskog festivala u Cannesu, zamišljen kao revija restauriranih filmskih klasika iz cijeloga svijeta. Svake godine, program ponovno oživljava svjetsku filmsku baštinu kroz projekcije filmova, dokumentarce o snimanju filmova, posebna događanja te restrospektive.
Naslovne fotografije: scene iz filma Deveti krug; vizual programa Cannes Classics 2020
(*fotografije iz filma Deveti krug: HR-HDA-1392 Zbirka filmskih fotografija hrvatskog filma, Hrvatski državni arhiv – Hrvatska kinoteka)
Izvor: https://www.havc.hr/infocentar/novosti/deveti-krug-na-cannes-classicsu-2020