Enzo Traverso: “Totalitarizam. Povijest i aporije koncepta”

“Prvi puta objavljena prije dvadeset godina, Traversova historizacija i kritika pojma totalitarizma nije izgubila na svojoj aktualnosti. Pokušavajući ukazati na polimorfni, elastični i uglavnom ambivalentni karakter koncepta, autor razlikuje devet osnovnih etapa u razvoju rasprave o totalitarizmu, precizno ocrtavajući stoljeće dugu genezu kontradikcija u kontekstu njegove recepcije i javne upotrebe.”

 

 

 

Slobodni Filozofski

 

Enzo Traverso

 

Totalitarizam. Povijest i aporije koncepta

 

S francuskoga prevela Milena Ostojić

 

Članak je objavljen pod naslovom „Le totalitarisme. Histoire et apories d’un concept“ u tematu „Regards sur l’humanitaire“ časopisa L’Homme et la société, br. 129, 97–111, 1998.

 

Prvi puta objavljena prije dvadeset godina, Traversova historizacija i kritika pojma totalitarizma nije izgubila na svojoj aktualnosti. Pokušavajući ukazati na polimorfni, elastični i uglavnom ambivalentni karakter koncepta, autor razlikuje devet osnovnih etapa u razvoju rasprave o totalitarizmu, precizno ocrtavajući stoljeće dugu genezu kontradikcija u kontekstu njegove recepcije i javne upotrebe. Objavljujemo integralni prijevod teksta Enza Traversa, čiji su dijelovi pročitani u emisiji Ogledi i rasprave na Trećem programu Hrvatskog radija.

 

Neobična se sudbina koncepta totalitarizma ogleda u tome što je istovremeno nezaobilazan i neupotrebljiv. Upotreba koncepta, nezaobilaznog u političkoj teoriji (zaokupljenoj definiranjem tipologije oblika moći) i praktično neupotrebljivog za historiografiju i društvene znanosti (koje se bave konkretnim historijskim iskustvima), u interdisciplinarnoj epistemološkoj perspektivi pokazuje se krajnje problematičnom. Podsjeća po tome na ideju čovjeka kakvu je elaborirala filozofija prosvjetiteljstva, i koju je u svojoj čuvenoj kritici problematizirao Joseph de Maistre rekavši da poznaje Francuze i Talijane, i kako, zahvaljujući Montesquieuu, zna čak i za postojanje Perzijanaca, ali „čovjeka“ o kojemu je riječ u slavnoj Deklaraciji iz 1789. nikada nigdje nije vidio. U Izvorima totalitarizma, Hannah Arendt naglašava pertinentnost argumenata koje je zastupao još jedan kontrarevolucionar, Edmund Burke, u svojoj kritici Deklaracije o pravima čovjeka, kojoj priznaje „neosporivu… pragmatičku snagu“, ali se očigledno ne slaže s njezinim zaključcima.

 

 

Cijeli članak dostupan je na poveznici:

 

http://slobodnifilozofski.com/2018/04/totalitarizam-povijest-aporije-koncepta.html

 

 

 

 

 

 

 

Odgovori