Iz hrvatske lektire o rodnoj povijesti: Mirjana Gross

U kontekstu otpora dijela javnosti ratifikaciji Istanbulske konvencije (uz tvrdnje da “narušava hrvatski nacionalni, vjerski i kulturni identitet”), nastavljamo upućivati na dugu tradiciju stručnih radova iz kojih dakako ne proizlazi takva suprotstavljenost. Počinjemo najprije od najvažnije hrvatske povjesničarke Mirjane Gross.

 

 

Mirjana Gross, Suvremena historiografija, Zagreb 1996.

 

 

Poglavlje “Ulazak žena u povijest”

 

 

“Glavni je argument povjesničara, ali i povjesničarki koje rade u skladu s dosadašnjim normama, da historija žena unosi ideologiju i političke interese u “objektivnu” znanost. Zacijelo je to umnogome točno, ali i licemjerno. Dala sam dovoljno podataka iz kojih se vidi uloga profesionalne historije u stvaranju nacionalnih i društvenih ideologija i mitova, pa se zato velikim dijelom mora temeljito posumnjati i u njezinu “objektivnost”.” (str. 346)

 

 

“Zato se sredinom sedamdesetih godina pojavila historija spolova. Pojam “spol” ima dvostruko značenje, kao biološka i kao socijalna kategorija. Na engleskom postoji izraz gender koji, za razliku od sexa, ima društveno-povijesno značenje. Riječ je o društvenom odnosu spolova koji se uglavnom mijenja zajedno s promjenama oblikā moći. (…) Gender History u svakom slučaju razvija svijest o tome da su prošle i sadašnje okolnosti različite u iskustvima muškaraca i žena. (…)

Mislim da je brojnim radovima iz historije ženā zajednički otpor viziji o prividno neizbježnim dihotomijama koje su tobože oblikovale “uloge” i posebne životne sfere muškaraca i ženā. (…) Političke teorije i različite ideologije podupirale su opreku između javne, radne muške sfere i privatnoga života u obitelji kao područja ženā, potpuno odijeljena od javnog života.” (str. 348)

 

 

 

 

Odgovori