Komentari povjesničara, politologa i sociologa povodom isticanja ustaških simbola u Imotskom

Povodom nedavnog slučaja isticanja ustaških simbola u Imotskom – koji je izazvao veliku buru u javnosti i brojne komentare novinara i političara – više je povjesničara, zajedno s pojedinim politolozima i sociolozima, iznijelo svoje komentare ili analize, na koje upućujemo u nastavku. Tome pridodajemo i nekoliko rečenica našeg komentara.


Izjave, komentari, analize


Ivo Goldstein, Hrvoje Klasić, Ante Nazor

https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/povijesnicari-o-ustasluku-u-imotskom-od-sramote-preko-domoljubne-atmosfere-do-nisam-upoznat-foto-20240808

https://www.glas-slavonije.hr/novosti/hrvatska/2024/08/08/dio-clanova-vijeca-i-povjesnicara-osudio-simbole-u-imotskom-za-dio-nisu-sporni-563908/

https://www.index.hr/vijesti/clanak/klasic-sram-me-zivjeti-u-ovoj-drzavi-nazor-u-imotskom-je-bila-domoljubna-atmosfera/2589052.aspx

https://historiografija.ba/clanci-i-polemike/razlicita-misljenja-hrvatskih-historicara-povodom-simbola-na-thompsonovom-koncertu-u-imotskom


Dragan Markovina

https://www.telegram.hr/komentari/kakvo-ruglo-u-imotskom-poganim-stihom-oskvrnuli-su-pjesnika-ustaskom-zastavom-zaogrnuli-kozmopolita/


Neven Budak, Anđelko Milardović

https://www.vecernji.hr/vijesti/budak-mladenacko-povezivanje-s-ustaskim-simbolima-bez-podgrijavanja-s-desna-i-s-lijeva-brzo-ce-se-ugasiti-1791962


Dragan Bagić

https://www.vecernji.hr/vijesti/moralna-panika-koju-stvara-ljevica-samo-pojacava-koketiranje-mladih-s-ustaskom-simbolikom-1791960


Dragan Markovina, Anđelko Milardović

https://slobodnadalmacija.hr/split-i-zupanija/zagora/je-li-imotski-grad-slucaj-i-zasto-su-mase-u-deliriju-slavili-ratne-zlocince-juru-francetica-i-rafaela-bobana-1410019


Hrvoje Klasić

https://www.vecernji.hr/vijesti/uzivo-je-li-velicanje-ustastva-izmaklo-kontroli-evo-sto-kaze-povjesnicar-klasic-1792155

https://www.telegram.hr/vijesti/povjesnicar-hrvoje-klasic-drustvo-ne-smije-ignorirati-zds-u-imotskom-genocidni-rezimi-nastaju-kad-se-ne-reagira-na-takve-pojave/


Ivan Samardžija


Leon Ćevanić


Dodatni komentari:


Kada je riječ o upotrebi ustaškog pozdrava „Za dom spremni“, u dijelu medijskih napisa spominjala se krivica Vijeća za suočavanje s posljedicama vladavine nedemokratskih režima. No treba reći da je ono u svojim preporukama spominjalo isključivo komemorativne prigode kada je riječ o oznakama HOS-a sa natpisom „Za dom spremni“ i da se radi samo o preporukama. To je dobro vidljivo iz Dokumenta dijaloga koji je Vijeće objavilo 2018. godine.

Jasno je međutim da se proteklih godina odvija masovna upotreba takvih oznaka HOS-a daleko izvan komemorativnog konteksta i da je pretvorena u snažno iskazivanje bunta. I tu su komentari onih koji to opravdavaju kontekstom njihova korištenja u Domovinskom ratu posve suprotni spomenutom Vijeću. Ono je naime navelo da niti upotreba u Domovinskom ratu ne čini taj pozdrav višeznačenjskim već ostaje jednoznačenjskim spornim obilježjem jer je kao pozdrav proizašao iz ustaškog režima bio protustavan i u Domovinskom ratu.

Stoga je, po mom sudu, Vijeće u svojim preporukama umjesto razmatranja mogućih komemorativnih iznimaka trebalo apelirati – a vrijedi na to pozvati i danas – da sami pripadnici HOS-a odustanu od korištenja pozdrava „Za dom spremni“, na isti način na koji su se 1992. godine uključili u regularne postrojbe HV-a i prihvatili službene oznake HV-a i službene simbole RH. I tada i danas je jasno koliko je upotreba ustaških simbola pogrešna i štetna te odustajanje od njih ne znači izdaju svoje postrojbe ili poginulih suboraca (kako se to može čuti) već nužno uključivanje u ustavni (i demokratski) poredak. To bi bio patriotski čin, umjesto da se pod njime misli na trenutno provođenje bunta koje šteti i građanima Hrvatske i Republici Hrvatskoj kako u regionalnim tako i međunarodnim razmjerima te potvrđuje prigovor o nedovoljnom odmicanju od nasljeđa NDH. Tada ne bismo govorili ni o kaznama ili zabranama. Pritom neki političari napominju da zabrane vode totalitarizmu, iako su prisutne u mnogim demokratskim zemljama, napose kada je riječ o simbolima vezanima uz Drugi svjetski rat.

Isto tako, mnogi političari izjavljivali su da treba zabraniti sve totalitarne simbole. Neki nisu navodili što pod time misle, a neki su spominjali „jugokomunističku“ zastavu. I tu je Vijeće na primjeru crvene zvijezde petokrake ustvrdilo da nije riječ o jednoznačenjski nego višeznačenjski spornom obilježju, koje načelno ne smatra prikladnim za zabranu jer sadrži i određena pozitivna značenja koja je teško odijeliti od onih negativnih (što je potvrdila i međunarodna sudska praksa). Stvarno je teško zamisliti kako je na osnovu toga moguće argumentirati zahtjev za zabranom jugoslavenske zastave, bez obzira što o tome misli dio hrvatske javnosti.

Usput rečeno, uvijek se tom prilikom javlja stalna potreba za izjednačavanjem: 1) ako se zabranjuje ZDS mora se zabraniti i petokraka ili jugoslavenska zastava (kao da ne možemo jednom biti „samo“ protiv ZDS-a); 2) treba izjednačiti NDH i socijalističku/komunističku Jugoslaviju kao totalitarne, odnosno nedemokratske režime (iako i Dokument dijaloga neizbježno spominje njihove očite razlike, bez obzira što daje prednost sličnostima); 3) u jednakoj mjeri se danas koristi ZDS i petokraka/jugoslavenska zastava (iako je potpuni nesrazmjer između broja onih koji uzvikuju ZDS, kao i pozicija s kojih to čine: gradonačelnici, zastupnici u Hrvatskom saboru…).

Teško je stručno inzistirati na potpunoj simetriji jer je to povijesno neodrživo, ali jasno je da kritičko suočavanje s prošlošću treba obuhvatiti sve periode i pojave o kojima je ovdje riječ. Jasno je i da ćemo o tome imati različita mišljenja, kao što ćemo imati i o Dokumentu dijaloga (koji je i sam rezultirao nizom izdvojenih mišljenja). No vjerujem da nam je svima u interesu da javna rasprava u kojoj sudjeluju političari, novinari, povjesničari i drugi nastoji otići korak dalje od pitanja otvorenih primjerice još u Dokumentu dijaloga 2018. godine, a ne da bude znatno ispod njega.

Branimir Janković


Odgovori