Literatura s povodom: o nastavi povijesti kao indikatoru demokratizacije na primjeru hrvatskih udžbenika povijesti 1991.-2007.
Politička misao: časopis za politologiju, Vol. 60 No. 1, 2023.
Tanja Vučković Juroš; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Prema interpretativnom pristupu političkoj kulturi: nastava povijesti kao indikator demokratizacije i prikaz jugoslavenske prošlosti u hrvatskim udžbenicima povijesti 1991.-2007.
Izvorni znanstveni članak
Sažetak
Ovaj rad koristi interpretativni pristup političkoj kulturi kako bi razmotrio pitanje utjelovljenosti demokratskih načela i praksi u institucijama, pogotovo u onima koje ne spadaju izričito u područje političkog procesa te koje stoga mogu lakše sakriti manjkavosti demokratskog sustava koje se ne mogu lako mjeriti na osnovi formalnih mjera demokratizacije. Tom istraživačkom problemu rad pristupa analizom institucionalnog okvira nastave povijesti u Hrvatskoj u 1990-ima i 2000-tima te prikazom kontroverzne teme socijalističke Jugoslavije u udžbenicima povijesti kao kritičnog slučaja. Analizom su obuhvaćena 34 udžbenika povijesti 20. stoljeća koja su objavljena između 1991. i 2007. godine za korištenje u osnovnim školama, srednjim strukovnim školama i gimnazijama. Nalazi ove analize razmatraju se kao indikatori razvoja demokratske političke kulture. Zaključci ukazuju, na temelju toga kritičnog slučaja, da je Hrvatska, unatoč napretku u vezi s mjerama formalne demokratizacije 2000-tih, ipak pala na testu institucionalno utjelovljenih demokratskih pretpostavki i normi.