Davor Konjikušić, Nika Petković i Goran Andlar / SLANA – radikalni krajobraz

03.02. – 21.02.2022., Salon Galić, Split


Rad se sastoji od filma, fotografija, istraživanja,  objavljenog u formi 3D rekonstrukcije nekadašnjeg koncentracijskog logora te popratne publikacije. Istraživanje započinje još 2016. godine s namjerom da se istraže sve posebnosti krajobraza,  a  da  se  kroz  umjetnički  rad  i istraživanje pokuša utjecati na mogućnost njegovog obilježavanje kao prostora traume i sjećanja i to u prostoru koji predstavlja jedinstvenu geografsku i krajobraznu cjelinu i to u širem mediteranskom kontekstu.

Namjera autora je cijeli prostor Slane pretvoriti u prostor komemoracije i sjećanja, te da se na taj način odgovori na konstantne pokušaje brisanja povijesti.

Film ‘Uvala’, snimljen na području nekadašnjeg logora, razotkriva surovost krajobraza i njegovu neraskidivu povezanost s povijesnim kontekstom. Metodom reduciranog prikaza umjetnici su pristupili radikalnom kraj- obrazu koristeći metodu ‘pejzažnog filma’ u kojem se glavno značenje nalazi upravo u odsustvu.

Umjetničko  istraživanje  postepeno  je  poprimilo oblik interdisciplinarnog istraživanja, koje je realizirano u suradnji s krajobraznim arhitektom doc. dr. sc. Goranom Andlarom s Agronomskog fakulteta u Zagrebu, te uz svesrdnu podršku doc. dr. sc. Hrvoja Tomića s Geodetskog fakulteta u Zagrebu i arhitekta Juraja Božića. Terenska istraživanja, izrada ortofoto karte, GIS kartiranja i analize, izrada oblaka točaka i 3D modela, te arhivsko istraživanje svih dostupnih izvora za rezultat imaju opsežan projekt i prikupljenu građu koja uvelike nadilazi početnu namjeru projekta, ali za cilj ima potaknuti sva buduća istraživanja.

Ana Dević

_______

Izbrisan iz slike – Pavle Levi

Kronologija koju autori filma Uvala uspostavljaju – od sadašnjeg trenutka ka prošlom vremenu, od 2021. ka 1941. godini – uvodi stilsku figuru „hysteron proteron“, postupak koji preokreće konvencionalni redoslijed zbivanja, a u ovom se radu realizira kao presudan politički okvir pri promatranju određene lokacije. Ono što na prvi pogled djeluje kao „prazan“ prostor, kako film odmiče, sve se eksplicitnije, razotkriva kao ništa manje nego mjesto zločina. Drugim riječima, dok film traje, gledatelj kao da se – linearnom vremenskom putanjom – vraća u prošlost, u doba zločina. Ali, na kraju puta – što je ključno – taj linearni vremenski tok razotkriva se kao sredstvo jednog politički daleko emancipiranijeg pristupa vremenu. Taj je pristup zasnovan na vremenskom „kratkom spoju“ ili superimpoziciji: na spoznaji da je zločin (iz prošlosti) zapravo sve vrijeme prisutan (u sadašnjosti), ali je potisnut, „izbrisan iz slike“. Upravo je to brisanje rezultat i simptom današnje dominantne – i problematične – ideološke paradigme.

Izložba je realizirana uz pomoć Srpskog narodnog vijeća SNV i Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina.


Izvor i dodatne informacije:

https://www.portalnovosti.com/nika-petkovic-pobudili-smo-interes-istrazivaca-i-teoreticara-za-slanu

https://slobodnadalmacija.hr/kultura/ostalo/slana-radikalni-krajobraz-je-izlozba-koja-zeli-rasvijetliti-strasne-zlocine-u-logoru-u-kojem-su-1941-ustase-ubili-neutvrdeni-broj-zidova-srba-i-nepocudnih-hrvata-1167866


Odgovori