Izložba Sanje Iveković “Biseri revolucije”


Samostalna izložba SANJE IVEKOVIĆ – BISERI REVOLUCIJE


 


 2.9. –  10.10.2016.


 


Galerije Luka, MUL i Anex, Istarska 30, Pula


 


 


 


Otvorenje izložbe: u petak 2.9.2016. u 20 sati


 


Kustosice: Sanja Iveković i Dorina Vlakančić


 


 


 


BISERI REVOLUCIJE je svojevrsna mini retrospektiva Sanje Iveković koja je nastajala i razvijala se tijekom posljednje dvije godine. Od inicijalne zamisli po svemu ograničene na prednji prostor Galerije Luka,  razvio se uzbudljiv projekt koji zauzima sva tri galerijska prostora u Istarskoj 30 i koji obuhvaća Sanjine radove u rasponu od 1974. do 2010. godine.


 


Izložba objedinjuje povijesno značajnu grupu jednokanalnih video radova  uključujući između ostalog  Slatko nasilje (1974) i Gledanje (1974), Osobne rezove (1982) i Svjetionik (1987-2001), instalaciju Nada Dimić File (2000) i Rohrbach Living Memorial (2005), te seriju konceptualnih fotomontaža GENXX (1997–1998) i Nevidljive žene Solidarnosti (2009).


 


Rad Ona prava.Biseri revolucije premijerno će biti prikazan hrvatskoj publici, kao i Nevidljive žene Solidarnosti (6 od 5 milijuna), a također po prvi puta će na ovim prostorima biti moguće doživjeti rad Rochbach Living Memorial.


 


Kako ističe povjesničarka umjetnosti Vesna Vuković, ˝Sanja Iveković od svojih prvih radova, iz ranih 1970-ih, propituje i provocira dihotomiju javnog i privatnog (koncepti koji još od antičke Grčke vezuju privatno uz nužnost, i – ne treba naglasiti – prostor koji nastanjuju žene, djeca i robovi, a javno kao sferu koja počinje upravo tamo gdje svaka nužnost prestaje i u kojoj građani raspravljaju o stvarima mimo i s onu stranu pukog života, stvarima lišenima osobnih ili privatnih interesa), i sve svoje radove konstruira na razvalinama ovog mita.


 


(..) Obrat koji u formatu Sanjinih radova nastupa nakon sredine 1990-ih, vremena kad ona sve više istupa u javni prostor (onako kako se on konvencionalno shvaća, dakle kao demokratska, postojana sfera u kojoj građani ravnopravno sudjeluju u racionalnoj diskusiji, kao sfera opće inkluzivnosti i dostupnosti), čini se odlučujućim za njezinu umjetničku proceduru. Važnost ovog obrata ne leži u činjenici da se njezin rad tada «premješta» u javnu sferu, nego u činjenici da se njezini radovi od tada bave jugoslavenskom antifašističkom poviješću koja je u konstrukciji novog nacionalnog identiteta potisnuta poput traume, protjerana iz javnog diskursa, javnog prostora, školskih udžbenika… sve u nacionalnoj euforiji u kojoj je povijest počela iznova. Upravo ovu protjeranu prošlost, potisnute političke borbe, Sanja Iveković uporno izlaže: «GEN XX je uistinu ‘site-specific’ javni događaj (Hrvatska, kasne 1990-te), no on je i ‘time-specific’ pokušaj da se razotkriju procesi koji su se dogodili u svim drugim postkomunističkim ‘demokracijama’ koje su bez iznimke težile brisanju svake moguće veze s prošlošću.


 


Analize bi se mogle nastaviti i proširiti na čitav opus Sanje Iveković posvećen temama roda, identiteta i memorije u kojem se one umjetničkom procedurom «osobnih rezova» dekonstruiraju i nanovo montiraju, sve kako bi se p(r)okazala njihova društvena uvjetovanost. U svim radovima Sanje Iveković te tri velike teme isprepletene su i prokazane kao potpornji istog mita o tobože neutralnoj javnoj sferi. «Rezovi» ove umjetnice rasparali su površinu i razotkrili tragove isključivanja koji zamućuju harmoničnu sliku javnog prostora.˝


 


Sanja Iveković, rođena 1949. u Zagrebu gdje je diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti. Izlagala je na mnogim grupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Paris Bienale, Manifesta, Dokumenta, Liverpool Bienale, Prag Bienale, Istanbul Bienale i dr.), a retrospektivne izložbe imala je u Innsbrucku, Berlinu, Koelnu, Geotheburgu, Barceloni, New Yorku, Luxembourgu i Londonu. Video radovi i video instalacije su joj prikazivane na brojnim međunarodnim festivalima i manifestacijama u Europi, SAD-u, Kanadi, Japanu i Tajlandu. Simpoziji o radu Sanje Iveković održani su u TaxisPalais (Insbruck, 2001), Koelenischer Kunstverein (Koeln 2006), Antoni Tapies Foundation (Barcelona 2007), Van Abbemuseum (Eindhoven, 2009), MoMA (New York, 2011), Royal College of Art (London, 2013).


 


U svom umjetničkom djelovanju istražuje i propituje društveno-političke teme, usredotočujući se na strategije i metode otpora vladajućim odnosima moći, a zajednička je krakteristika njezinih radova govor s pozicije ženskog subjekta. Uz umjetničku aktivnost bavi se ženskim aktivizmom te je osnivačica i članica nekoliko ženskih nevladinih udruga.


 


 


 


U okviru izložbe:


 


Susret i razgovor s umjetnicom – u četvrtak 6.10.2016 u 12h


 


Promocija kataloga – u četvrtak 6.10.2016. u 20hTekst za katalog napisala je povjesničarka umjetnosti Vesna Vuković, a dizajn kataloga i plakata potpisuje Rafela Dražić.


 


Stručna vodstva – u okviru MARTE – edukativne platforme za poticaj umjetničkog razvoja mladih – po dogovoru, tel 098 46 47 41


 


Javna vodstva – za sve posjetitelje – subotom i nedjeljom u 12h


 


 


 


Radno vrijeme galerija:


 


Utorak – petak      10:00 – 18:00


 


Subota – nedjelja  10:00 – 14:00


 


 


 


Izložba je realizirana sredstvima i uz potporu: Grada Pule, Istarske županije, Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Turističke zajednice Pula, Fabrike d.o.o. i Ara Electronic


 


Nosilac projekta: HDLU Istre, + 385 98 46 47 41, hdlu.istre@inet.hr,  www.hdluistre.hr


 


Izvor: http://hdluistre.hr/sanja-ivekovic-biseri-revolucije/




Odgovori