Ljiljana Radonić, “The Holocaust Template – Memorial Museums in Hungary, Croatia and Bosnia-Herzegovina”
U upravo objavljenim Analima Hrvatskog politološkog društva objavljen je, među ostalim, članak Ljiljane Radonić koja “razmatra kako memorijalni muzeji u Mađarskoj, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini odražavaju trendove koje su postavili Američki memorijalni muzej holokausta i Yad Vashem”.
—
Anali Hrvatskog politološkog društva: časopis za politologiju, Vol. 15 No. 1, 2018.
https://hrcak.srce.hr/analihpd
The Holocaust Template – Memorial Museums in Hungary, Croatia and Bosnia-Herzegovina
Ljiljana Radonić; Institute of Culture Studies and Theatre History, Austrian Academy of Sciences Vienna
Sažetak
In this article, I discuss how memorial museums in Hungary, Croatia and Bosnia-Herzegovina reference trends set by the US Holocaust Memorial Museum and Yad Vashem. Museums, which have tried to prove their Europe-fitness in the course of EU accession talks by highlighting the Holocaust, and those, which have sidelined the Holocaust to prevent its memorialization from competing with that of communist crimes, both incorporate elements from “western” Holocaust memorial museums, indicating how universalized Holocaust remembrance has become. I argue that these museological trends have also “travelled” to museums dedicated to the post-Yugoslav wars. In the last part I analyze how the Museum of Crimes Against Humanity and Genocide in Sarajevo and the Srebrenica-Potočari Memorial Center reference trends stemming from Holocaust memorial museums.
U članku se razmatra kako memorijalni muzeji u Mađarskoj, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini odražavaju trendove koje su postavili Američki memorijalni muzej holokausta i Yad Vashem. Muzeji u državama koji su, ističući holokaust, nastojali pokazati svoju doraslost Europi tijekom pregovora o pristupanju Europskoj uniji, kao i muzeji koji su temu holokausta ostavili postrance kako bi izbjegli da se njegovo obilježavanje natječe sa sjećanjima na komunističke zločine, sadržavaju elemente “zapadnjačkih” memorijalnih muzeja holokausta, što ukazuje na činjenicu da je sjećanje na holokaust univerzalizirano. Autorica tvrdi da su ti muzeološki trendovi “doputovali” i do muzeja posvećenih postjugoslavenskim ratovima. U posljednjem dijelu teksta nudi analizu načina na koji su se trendovi potekli iz memorijalnih muzeja holokausta odrazili na Muzeju zločina protiv čovječnosti i genocida u Sarajevu i na Memorijalnom centru Srebrenica-Potočari.