Izložba “D’Annunzijeva mučenica / L’Olocausta di D’Annunzio” u Splitu

Gostujuća izložba Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka otvara se u Hrvatskom pomorskom muzeju Split u utorak, 17. svibnja u 19 sati, uoči obilježavanja Međunarodnog dana muzeja. Autorice izložbe su Tea Perinčić i Ana-Maria Milčić.


Pozivamo Vas na otvorenje izložbe D’Annunzijeva mučenica

Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka,

autorice koje su Tea Perinčić i Ana–Maria Milčić

17. svibnja 2022. godine (utorak) u 19 sati

(uoči Međunarodnog dana muzeja)

Hrvatski pomorski muzej Split

Glagoljaša18

Tvrđava Gripe


Izložba donosi tumačenje D’Annunzija iz humanističke pozicije suvremenog antifašizma na kojem je izgrađena moderna Europa.  Kontroverzni talijanski vojskovođa i preteča fašističke ideologije, Gabriele D’Annunzio, s paravojnim je postrojbama 12. rujna 1919. godine okupirao Rijeku proglasivši je svojevoljno dijelom Kraljevine Italije. D’Annunzijev dolazak i boravak u Rijeci dogodio se na poziv riječkih iredentista koji su zagovarali pravo da proglase Rijeku talijanskom. Ubrzo se pokazalo koliko je to bilo destruktivno za tadašnju kulturnu i gospodarsku stabilnost Rijeke. Grad koji je bio izrazito multietnički, odjednom odriče prava svima onima koji se ne izjašnjavaju Talijanima i suprotstavljaju ideji o samo talijanskoj Rijeci. Naročito su Hrvati bili na meti D’Annunzijevih paravojnih riječkih postrojbi. U 16 mjeseci ovakvog režima u Rijeci, koja je osim toga bila i pod embargom, D’Annunzio je do krajnjih granica izmučio i iscrpio grad.

Izložba D’Annunzijeva mučenica donosi specifičan pogled na D’Annunzijev boravak u Rijeci iz perspektive žena koje su u to vrijeme živjele u Rijeci, onih koje su u Rijeku došle iz Italije sa ili za D’Annunzijem i onih koje su mu bile ljubavnice. D’Annunzija izložba prikazuje kroz oči rođenih Riječanki poput Zore Blažić i Nicoline Fabris i onih koje su Rijeku dolazile upravo zbog D’Annunzija, kao što je to činila pijanistica Luisa Baccara, no i mnoge Talijanke – dragovoljke, sestre, majke, kćeri i supruge legionara. Kustosica Tea Perinčić u arhivskim istraživanjima koje je provela za potrebe izložbe naišla je na dosjee čak 288 žena koje su živjele ili privremeno boravile u Rijeci u vrijeme D’Annunzijeve okupacije grada, ali se fokusirala na njih nekolicinu. Rijeka se na izložbi u doba D’Annunzijeve okupacije (1919.-1921.) predstavlja kroz personifikaciju, kao žene u onodobnim umjetničkim djelima. Izložba istražuje položaj žene i ulogu ženskog tijela za vrijeme političke nestabilnosti i vojnog konflikta, točnije poistovjećivanje teritorija i nacionalnih granica sa ženskim tijelom.

Kroz političke govore Gabriela D’Annunzija grad Rijeka postaje žensko tijelo, a politički, ratni i nacionalni motivi počinju se isprepletati s erotikom, tjelesnošću, ali i nasiljem. Cijeli je koncept izložbe sažet u pojmu ‘mučenica’ – città olocausta – a Rijeka je grad koji je nakon D’Annunzijeva odlaska ostao izmučen kao i mnoge žene u njegovom životu.


Izvor i dodatne informacije:

https://www.facebook.com/HrvatskiPomorskiMuzejSplit/


Odgovori